
Sjöingenjör
Vad är en Sjöingenjör?
En sjöingenjör är ett maskinbefäl med den högsta tekniska behörigheten inom den svenska handelsflottan. Yrkesrollen innebär ansvar för fartygens tekniska system, framdrivning och maskineri – från mindre fartyg i inre fart till de största oceangående fartygen med kraftfulla maskinanläggningar över 6000 kW. För att bli sjöingenjör krävs en godkänd sjöingenjörsexamen samt flera års tjänstgöring till sjöss som maskinbefäl, varav delar måste vara på hög maskinstyrka och i mer vidsträckt fartområde. Behörigheten är internationellt erkänd under benämningen Certificate of Competency och gäller i fem år åt gången.
Vad gör en Sjöingenjör?
Sjöingenjören ansvarar för drift, underhåll och säkerhet i fartygets maskinavdelning. Det innebär att planera och leda tekniskt arbete, utföra felsökningar, hantera energi- och bränslesystem samt säkerställa att fartyget uppfyller tekniska och miljömässiga regelverk. I rollen ingår även att leda teknisk personal och rapportera till befälhavaren om fartygets maskinella tillstånd.
Kompetensen är högt eftertraktad även i landbaserade roller – sjöingenjörer återfinns ofta som tekniska chefer, inspektörer, projektledare eller driftansvariga inom marin industri, sjöfartsförvaltning och energisektorn. Det är en flexibel och tekniktung karriär för dig som vill kombinera havets frihet med landets möjligheter.
Rekrytering av —
Behöver du rekrytera eller bemanna en —- inom den marinasektorn?
Vi hjälper dig genom hela processen från rekrytering och bemanning till annonsering. Med vårt breda nätverk och expertis inom marin bemanning ser vi till att du hittar rätt kandidat snabbt och effektivt, oavsett om du söker långsiktig personal eller tillfällig förstärkning.


Hitta din nästa arbetsgivare genom Marinkraft
Söker du efter en ny utmaning inom den marina näringen?
Vi på Marinkraft hjälper dig gärna vidare till ett nytt jobb. Om du lägger in ditt CV kan vi matcha dig med befintliga och kommande efterfrågningar från potentiella arbetsgivare. Vi kan även erbjuda dig nya möjligheter genom våra egna uppdrag via bemanning och konsultavdelningen.
Behörighet | Fartområde | Max maskinstyrka | Typisk tjänstgöring | Exempel på arbetsplats |
---|---|---|---|---|
Maskinbefäl klass VIII | Inre fart | Max 750 kW | Enkel maskinövervakning, begränsat ansvar | Mindre arbetsbåtar, passbåtar, skärgårdstrafik |
Maskinbefäl klass VII | Inre & närfart | Upp till 750 kW | Assisterande maskinpersonal, enklare fartyg | Skolfartyg, färjor i insjö- eller kusttrafik |
Maskinbefäl klass VI | Inre & närfart | Upp till 750 kW (ibland 1500 kW med villkor) | Tillsyn och drift på mindre fartyg | Passagerarbåtar, mindre fraktfartyg |
Maskinbefäl klass V | Närfart, viss europafart | Upp till 1500 kW (beroende på fartområde) | Teknisk drift i stödjande befattning | Kustfrakt, mindre tank- eller RoRo-fartyg |
Maskinbefäl klass IV | Inre & närfart | Begränsad (låg kW) | Ensam maskinansvarig på mindre fartyg | Skärgårdsfärjor, bogserbåtar, arbetsbåtar |
Maskinbefäl klass III | Närfart & viss europafart | Medel maskinstyrka | Maskinbefäl i team, tekniskt driftansvar | Passagerarfartyg, kustsjöfart |
Maskinbefäl klass II | Upp till oceanfart | Ingen gräns, men inte högsta behörighet | Förste/andre fartygsingenjör | Tankfartyg, större lastfartyg |
Sjöingenjör (klass I) | Alla fartområden | Obegränsad maskinstyrka | Högsta tekniska befäl – maskinchef | Oceangående fartyg, internationell trafik |
Läs gärna mer på Transportsstyrelsens hemsida här