Från marintekniker till lärare

Från marintekniker till lärare

Vi har tagit chansen att fråga en av våra huvudpersoner Joakim Hember lite mer om hans bakgrund och tankar. En rolig intervju som vi nu vill dela med er. 

 Hur kom det sig att du utbildade dig till Marintekninker?
”Mitt intresse för båt började med somrar i skärgården med familjen som barn.  Sen utvecklades det tillsammans med stort motorintresse och vilja att laga saker. När valet av gymnasium började närma sig så ville jag gå en fordonsteknisk utbildning och det blev perfekt när Marina läroverket dök upp. Nytta med nöje.”

Vad tycker du har hänt med branschen sedan du startade?
”Utvecklingen av branschen tycker jag går mot ett mer helhets/paketlösning mot kund. Många kunder vill verkligen bara att allt ska funka under den korta period som man använder båt i Sverige. Många har slutat jobba själv med båtarna och lägger lite extra på att någon som har erfarenhet ska ta hand om ögonstenen. I och med det sätts högre krav mot kunniga tekniker som kan garantera att båten startar när semestern börjar.
Sen har det blivit mer korttids åkande med båt, man åker ut och badar sen åker man hem. Inte lika mycket åker ut och bor i skärgården i flera veckor under sommaren. Folk har blivit bekväma och krav på att inget får strula har blivit högre.”

Vilka krav tror du att framtidens företag kommer sätta på Marintekniker?
”Som jag har upplevt när jag varit runt så handlar mycket om vilja och personkemi kombinerat med bred kunskap. Jag tror att dom flesta bolag skulle vara väldigt intresserad av personal som kan möta kunders önskan med helhetslösningar. Kunskap och utbildning inom fler områden. Det blir dyrt att ha en person per arbetsuppgift. Är det mycket poleringar inbokade ska man inte vara rädd för att göra det om man är anställd som mekaniker till exempel.”

Hur fungerar Varvsupport och är det till företagens förtjänst?
”Min upplevelse av tjänsten varvsupport är att behovet finns att få in kompetent personal under högt belastade tider. Dom flesta bolag i vår bransch har minst en period om året när man behöver tacka nej till jobb för att man inte hinner med. Av dom bolag jag varit hos har det varit väldigt positiv inställning efter utfört arbete. Dom som har testat tjänsten har använt den flera gånger. För att få det fungera bättre skulle branschen behöva jobba mer med planering än med brandsläckning. Väldigt ofta blir det att man behövde hjälp i går och det blir en kortvarsel lösning, istället för att boka in ett par jobba extra under en period man vet man har mycket att göra och boka in en planerad period i förtid.”

Mycket har hänt under de senaste åren för dig med start av Varvsupport och du har även börjat arbeta som lärare. Hur ser du på din framtid och vad är dina yrkesdrömmar?
”För tillfället tycker jag väldigt mycket om variationen i min tjänst. Jag har utvecklats extremt mycket senaste året. Från att endast jobbat med praktiskt yrke som marintekniker till att planera, förbereda och utveckla en tjänst och utbildning. Jag ser stora utvecklingsmöjligheter i vår bransch och ju fler som kommer ut i den med kompetens och vilja gör den ännu roligare att jobba. Just för tillfället så ser jag stora utvecklingsmöjligheter för mig i denna tjänst och tycker det är ett väldigt roligt arbete. Har hamnat helt rätt just för tillfället och ser detta som en väg att brädda mina kunskaper och även hjälpa branschen med kompetent personal.”

Hur känner du över dina elever, har dom den kunskap och drivkraft som branschen kräver?
”En stor skillnad mellan liknande kurser på t. ex gymnasienivå som jag tror är vilja och intresse. Dom flesta studerande som läser en YH-utbildning har en större vilja att lära sig och faktiskt jobba i branschen.
Jag tror att dom studerande som går ut, kommer ut med ett tänk och förståelse som branschen behöver. Dom är inte fullfjädrade marintekniker när dom går ut i branschen men det är inte jag heller efter ett helt yrkesliv i den. Dom har en kompetens som bolag skulle kunna använda för att tjäna pengar från första anställningsdag och det är vårat mål.”

Vilka 3 egenskaper/kunskaper hoppas du på att ge dina elever? De egenskaper/kunskaper som du anser en Marintekninker bör besitta.
”Det är jättesvårt. En väldigt viktig egenskap är förståelse för bransch och kund. Jag hoppas att jag lyckas förmedla att man måste se en helhet för att kunna utföra ett bra jobb. Båtlivet är en hobby som är väldigt säsongsbetonad. Det innebär ofta högt tempo i visa perioder och viktigt att leverera bra utförda arbeten och i slutändan en väldigt nöjd kund.

”En annan egenskap är att man ska var så öppen som möjligt. Som sagt tidigare är detta en hobby och man måste tänka på att alla har olika förutsättningar. En bil måste i princip fungera så man kan lägga större ekonomi för att det bara ska fungera, båtsemestern kan folk prioritera bort om kostnaden blir för hög. Tydlighet mot kund om vad som skall göras är en egenskap som jag tycker är viktig.

”För att bli en duktig tekniker krävs många bra egenskaper men en sista man kan lyfta fram är konsekvenstänk. Jag hoppas dom studerande börjar tänka vad händer om jag gör så här. Varför är det viktigt att byta olja, vad händer om jag borrar ett hål här, vad kan hända om jag slarvar med infättning. Det faller in lite i förståelse men att det inte bara handlar om bransch och kund, även produkt.”